בית הספר כמקום של חלום

עודכן ב: 15 נוב 2018



לפעמים אני מבקשת מאנשים לספר חוויות מבית הספר

לעתים קרובות עולים זיכרונות ממערכת מנוכרת ואטומה, מערכת הפועלת לפי היגיון לא ברור משלה, שהילד הקטן עומד מולה ולא מבין.

החוויות האלו ברורות.

בית הספר הינו בראש ובראשונה מכשיר חִברות. המקום בו החברה מכשירה את הדור הבא לתפקד כאזרחים הנשמעים לכללים חברתיים.

פתאום רצונותיך, צרכיך ותחומי ההתעניינות שלך לא נחשבים, ואתה נדרש להתנהג ולהצליח בהתאם לציפיות של הסביבה.

אתה נדחס לחדר צפוף עם עוד קרוב ל- 40 ילדים, מחלק שולחן קטן עם עוד תלמיד, שבמקרים רבים לא אתה בחרת לשבת לידו. בהפסקות אתה נשפך עם נחיל תלמידים לחצר דחוסה. אין מרחב, אין אויר, אין פרטיות.

בהפסקות אתה נחשף למדרג חברתי קשיח: יש כאלה שכדאי להתחבר איתם ומאחרים עליך להתרחק. יש משחקים נחשבים ואילו העיסוקים האחרים שייכים לאלה שבצד, שלא בעניינים. אתה חייב להבין את החוקים הכתובים והלא כתובים. מתי אתה ילד טוב, ובאיזה שלב הפכת למלשין? וכללי ההתנהגות בכיתה- לכל דבר צריך לבקש רשות. לקום, לזוז, לדבר, לשתות, לאכול. אפילו כדי לצאת לשירותים עליך לבקש רשות. ואם התפתחה ידידות בינך לבין שכנך לשולחן ואתם מפטפטים קצת- רוב הסיכויים שיפרידו ביניכם. וחומר הלימודים: אתה נדרש להתעניין בתחומים שונים- אך למשך זמן קצוב. ביום אחד אתה נדרש להפנות את מלוא העניין שלך להיסטוריה, אחר כך לחשבון, אחר כך לאנגלית ואחר כך לתורה. ותמיד מישהו אומר לך- אם לא תדע- לא תצליח, לא תגדל, לא תהיה לך פרנסה, משפחה. אם לא תצליח- לא תהיה בן אדם.

לילדים רבים זוהי חוויה מבלבלת, מדכאת ומפחידה. ילדים רבים נכנסים למערכת כשהם סקרנים ונלהבים ויוצאים ממנה כשהם משועממים וציניים.

אבל יש גם חוויות אחרות. יש סיפורים על מורה שפתח לפניך עולם. פתאום ראית שיש היגיון וחשיבה, וזה כל כך יפה. נפתחת לרעיונות חדשים, תחומי ידע לא מוכרים.

יש סיפורים על בית ספר כמקום של חלום.

כשאני מסתכלת על בית ספר הוא נראה לי שילוב של השניים. מקום בו הילד לומד שהוא לא מרכז העולם. שיש בעולם מערכת וישנן דרישות. שיש אחרים. זוהי הכנה חשובה לחייו כבוגר. אבל בית הספר צריך להיות גם מקום שפותח חלום. עליו לגדל אזרחים מאמינים וחולמים.

 האופן שבו בית הספר הופך למערכת חברות- זה ברור. הוא בנוי כולו לשם כך. השאלה היא איך בית ספר משמר את החלום.?

 החלום של המנהל, של המורה, של ההורה, של התלמיד.

נשאל מנהלים האם הם חולמים?

 רבים יגידו שפעם חלמו. אבל היום... הצורך להסתדר עם המורים, מערכת השעות, ההישגים הנדרשים, ההורים, התלמידים שלא רוצים ללמוד.. החלום היחיד שנשאר הוא לעבור את היום.. החלום נגמר.

נשאל מורים אם הם חולמים?

 רבים יגידו שאולי פעם חלמו על צורת עבודה ייחודית, על פיתוח סקרנות, על קשרים טובים עם התלמידים. אבל היום.. מערכי השיעור, המבחנים, ההורים, המנהלים, מי יכול לחלום? הם חולמים על החופש הגדול.

והתלמידים? הם בוודאי לא חולמים.

הם תלמידים טובים! יש אחד חלמן בכיתה. הוא עושה הכל לאט. אם המורה שואלת אותו משהו הוא קופץ כאילו התעורר. הוא לא מצליח במבחנים, סתם טיפש. אבל הם? הם לא חולמים! הם בסדר.

מידי שנה מכניסים לבית הספר תוכניות לימודים חדשות על מנת לרענן את המערכת. מופיעים ספרים צבעוניים וחדשים עם משימות מאתגרות. המורים מקבלים השתלמות נוספת, עוד מפקח נכנס על מנת להטמיע את התוכנית הלימודים החדשה, והמערכת שוקעת ושוקעת.

היא צריכה חלום.

כדי לבנות בית ספר אחר צריך שיחלמו בו.

כשנשאל את המנהל מה החלום שלך? עיניו יאירו כשהוא יספר. במקום ימי השתלמות ישאלו אותו - איך אתה רוצה לחלום? לבד? עם צוות בית הספר? עם אנשים מבחוץ? גם המורה יתבקש לחלום. והתלמידים יחלמו גם הם. במקום כזה אפשר יהיה להכניס תוכניות חדשות וגם להינות מהישנות.


צור קשר

029938423

 office@sadnat-shiluv.co.il

כתובת למשלוח דואר- תד 336 אלון שבות